σπίτι αρχιτεκτονική διακόσμηση τέχνες πρόσωπα αρχιτέκτονες διακοσμητές διακοσμητικά άρθρα θέσεις προτάσεις




caneplex
lacomar pisani



Οι ρίζες του σύγχρονου Design
coffe table
Coffee Table, 1944, Γυάλινο τραπέζι σε ξύλινη βάση κατασκευασμένο απο τον κατασκευαστή επίπλων Herman Miller .  Photo: Ezra Stoller © Esto.

ΜΙΑ ΜΙΚΡΗ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ ΣΤΗΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΑΥΤΟΥ ΠΟΥ ΣΗΜΕΡΑ ΟΝΟΜΑΖΟΥΜΕ "ΣΥΓΧΡΟΝΟ DESIGN"

Αν και το design είναι μια σχετικά πρόσφατη υπόθεση (φαίνεται να ξεκινά σαν τάση κάπου στα μέσα του 19ου αιώνα στην Δυτική Ευρώπη), έχει παρ όλα αυτά φέρει επαναστατικές αλλαγές στην σύγχρονη ζωή.
Η συμβατικότητα έσπασε σε όλους τους τομείς σχεδόν, στην επιστήμη, στην λογοτεχνία, στην πολιτική, στην κοινωνία και φυσικά και στο design.
Με αρκετές επιρροές από το αρχαίο design της Ιαπωνίας, το σύγχρονο design προσφέρει αντικείμενα χρήσης που αδιαφορούν εντελώς για το παραδοσιακό και προσφέρονται σε απλές και κατανοητές γραμμές.
Το τραπέζι του καφέ που σχεδιάστηκε το 1948 από τον Ιάπωνα Isamu Noguchi αποτελεί το τέλειο παράδειγμα σχετικά με την επιρροή της Άπω Ανατολής στα δυτικά σύγχρονα σχέδια.
Οι απλές μα γλυπτικές γραμμές αυτού του τραπεζιού του επιτρέπουν να είναι ένα λειτουργκό έργο τέχνης.

ΝΕΑ ΥΛΙΚΑ, ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ

Η προσφορά από την βιομηχανική επανάσταση νέων υλικών στην σύγχρονη πραγματικότητα, άνοιξε διάπλατα τις πόρτες στην δημιουργία νέων επαναστατικών και αξιοπρόσεκτων επίπλων.
Υλικά όπως το κόντρα πλακέ ή το πλαστικό έδωσαν νέο πεδίο δράσης σε ανήσυχα πνεύματα.
Το ξύλο δεν είναι πλέον το μόνο προσφερόμενο υλικό για την κατασκευή επίπλων ικανών να αντέξουν για χρόνια.
Χάρη στην μαζική παραγωγή έγινε δυνατή η προσφορά τεράστιου αριθμού πολύ καλών επίπλων στα πιό φτωχά κοινωνικά στρώματα, σε εξαιρετικές τιμές.

plywood chair
Κλασσική σήμερα καρέκλα από κόντρα πλακέ των Charles και Ray Eames.
συρματινη καρέκλα
Καρέκλα με "χυτό" σχήμα κατασκευασμένη από μεταλλικό πλέγμα τη δεκαετία του 50 από τον Bertoia.
Το κόντρα πλακέ που δεν είναι τίποτα άλλο από φύλλα ξυλείας κολλημένα μεταξύ τους (αλλά και καλουπωμένα σε καμπύλες επιφάνειες) έδωσαν την ευκαιρία σε σχεδιαστές όπως οι Charles and Ray Eames να γινουν διάσημοι όταν σχεδίασαν την καρέκλα Eames από κόντρα πλακέ.
Με αυτές τις απλές και "ζωντανές" καμπύλες η καρέκλα αυτή έγινε ένα κομμάτι μοντέρνα κλασσικό που αποπνέει κάποια νοσταλγική διάθεση και ταιριάζει σε κάθε χώρο.

Το σύρμα είναι ένα άλλο υλικό το οποίο θα εθεωρείτο εξωσυμβατικό, λίγα μόλις χρόνια πρίν. Ο Harry Bertoia χρησιμοποίησε το '50 σύρμα για να σχεδιάσει την διάσημη σήμερα καρέκλα του βασισμένη πάνω σε ένα καθαρά γλυπτικό σχέδιο. Η καρέκλα του Bertoia είναι τόσο γερή όσο και όμορφη.

panton chair
Η διάσημη "S chair" με επιρροές από την λαϊκή κουλτούρα του '60.
Μέσα από τον πειραματισμό με το πλαστικό και την προσπάθεια εξιοποίησης του σαν ένα ζωτικό υλικό για το design και την αρχιτεκτονική, προέκυψαν κλασσικά σήμερα έπιπλα όπως η SChair την δεκαετία του 60. Η καρέκλα αυτή είναι αλάνθαστα μοναδική με χυτές γραμμές και λαμπρά χρώματα, επηρρεασμένη από την λαϊκή κουλτούρα και αποτελεί πλέον ένα κλασσικό μοντέρνο έπιπλο.

Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΑ ΚΛΑΣΣΙΚΑ ΜΟΝΤΕΡΝΑ


Με το πέρασμα των χρόνων τα κλασσικά κομμάτια του design έγιναν μια βάση σχεδιασμού για καθε σύγχρονο σχεδιαστή.
Η επίδραση του πρώϊμου μοντερνισμού είναι εμφανής σήμερα σε διάφορα δημόσια κτίρια όπως αεροδρόμια, σχολεία μουσεία, γραφεία αλλά και σπίτια.
Αυτή η επίδραση και η συνεπακόλουθες εφαρμογές κράτησαν το κίνημα του σύγρονου design ζωντανό και δυνατό μέχρι σήμερα.
Παράλληλα, η αγορά του ανταγωνισμού δεν έπαψε ποτέ να παράγει και να προσφέρει προϊόντα υψηλού σχεδιασμού και μαζικής παραγωγής σε ασυναγώνιστες τιμές στα φτωχότερα κοινωνικά στρώματα και από την πηγή αυτή προέκυψαν αρκετά κλασσικά έπιπλα του 20ου αιώνα. Ο μοντερνισμός στο σπίτι

Για πολλούς ανθρώπους η ζωή μέσα στο design είναι πια μια αναγκαιότητα. Μέσω του design επιβεβαιώνεται στην πράξη η αγάπη τους για τις απλές και καθαρές γραμμές και την αίσθηση της ευρυχωρίας και άνεσης που τείνει να προσφέρει ο σύγχρονος σχεδιασμός και τείνει να προτιμά ο σύγχρονος άνθρωπος.

e
Τo κομοδίνο EILEEN GRAY αναπαράγεται σήμερα σε λογικές τιμές.
wasily chairnelson bench
πάνω Wassily chair
κάτω Nelson Bench
Τα καλά νέα για όλους εμάς που μοιραζόμαστε το ίδιο πάθος για το design, αλλά δεν μας διακρίνει ιδιαίτερα η οικονομική ευμάρεια, είναι ότι μπορούμε ακόμα να βρούμε πολλά τέτοια κομμάτια, σε λογικές τιμές. Η σημερινή αναπαραγωγή του μικρού τραπεζιού Eileen Gray είναι ένα καλό τέτοιο παράδειγμα.
H "καρέκλα του Βασίλη" ("Wassily chair") είναι ένα απόλυτα λειτουργικό έργο τέχνης που μπορούμε να προμηθευτούμε σε διάφορες τιμές.

Η αναπαραγωγή του τραπεζιού φαγητού ASTRO (ASTRO DINING TABLE) που είναι γυάλινο με βάση από πολυεστέρα, είναι μια επίσης καλή πρόταση

Ο όμορφος πάγκος του NELSON (Nelson Bench) σχεδιασμένιος το 1948 αναπαράγεται σήμερα και προσφέρεται σε διάφορερς επίσης τιμές

ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ ΜΟΝΤΕΡΝΟ


Tα σημερινά μοντέρνα έπιπλα σχεδιάζονται σε αδρές συγκεκριμένες γραμμές με μια ακαθόριστης προέλευσης αισθητική και κατασκευάζονται με πρωτογενή κυρίως υλικά.
πολυθρόνα μακαρονάδα
Η "πολυθρόνα μακαρονάδα" από ινδοκάλαμο και κληματόβεργες.
σκαμνι από ανοξειδωτο
Το σκαμνί AMICE είναι κατασκευασμένο εξ' ολοκλήρου από ανοξέιδωτο ατσάλι

Μερικά σχετικά παραδείγματα είναι η "Πολυθρόνα μακαρονάδα" Spaghetti Lounge Chair and Ottoman που είναι φτιαγμένη από ινδοκάλαμο και κληματόβεργες.
Το σκαμνί AMICE ειναι φτιαγμένο όλο από ανοξείδωτο ατσάλι και αποτελεί ένα καλό παράδειγμα μοντέρνου, σημερινού design.

Στις μέρες μας και η έννοια του καλού design τείνει να θολώσει ελαφρά καθώς ο φθηνός και γρήγορος σχεδιασμός που αποβλέπει περισσότερο στον εντυπωσιασμό, χρησιμοποιεί πλέον διάφορα εθνολογικά, τοπικά ή μυθικά στοιχεία, προσεγγίζοντας τον χώρο του kitch. Πλην όμως κάτι τέτοιο δεν είναι ακριβώς "design" αφού το τελευταίο με κάθε τρόπο προσπαθεί να γδυθεί από οποιαδήποτε τέτοιου είδους ταυτότητα.
Από την άλλη μεριά η πλήρης εκβιομηχάνιση και η μαζική παραγωγή των επίπλων και των διακοσμητικών για το σπίτι απαιτεί διαρκώς νέες, καλά μελετημένες ιδέες που μπορούν να μπούν στην παραγωγή. Πλήθος designers σε ολόκληρο τον κόσμο προσπαθούν αυτή την στιγμή να συνδυάσουν την λειτουργικότητα με την απλότητα και την ομορφιά, xρησιμοποιώντας εντελώς μοντέρνα σημερινά υλικά.

Αλλά η πρόθεση του σύγχρονου design παραμένει η ίδια με την παλιά.
Δεν είναι άλλη απο το σπάσιμο κάθε συμβατκότητας και η προσφορά λειτουργικών έργων τέχνης που θα είναι άξια θαυμασμού προσφέροντας ταυτόχρονα έργο με αξιοπιστία, παραμένοντας όμορφα σήμερα και για πάντα.
Το αν οι σημερινές προτάσεις είναι τελικά καλό design θα αποδειχθεί μόνο από τον χρόνο.