σπίτι αρχιτεκτονική διακόσμηση τέχνες πρόσωπα αρχιτέκτονες διακοσμητές διακοσμητικά άρθρα θέσεις προτάσεις




caneplex
lacomar pisani



FRANK STELLA
Frank Stella από τους πρωτοπόρους του μινιμαλισμού (πηγή )
chapman

O Collin Chapman και τα καταπληκτικά του αυτοκίνητα (Lotus) κατατάσσονται στο κίνημα του μινιμαλισμού.
De Srijl
Το Ollανδικό κίνημα De Stijl έδωσε τις βάσεις πάνω στις οποίες στηρίχτηκε ο μινιμαλισμός.
der Roche
"Less is more" από τον Ludwig Mies van der Rohe.
Σάββενας Ρόδος
Σύγχρονη κατοικία με μιναμαλιστικές βάσεις. Αρχιτέκτων: Γιώργος Σάβενας Ρόδος.
Φολέγανδρος
Αρχέγονος μινιμαλισμός με βάση την οικονομία. Φολέγανδρος, κατοικία του τσαμπουνιέρη κ. Πολύκαρπου.
πατητήρι
Τοίχος και στέρνα. Φολέγανδρος.
Μιά από τις πιό ισχυρές τάσεις στην σημερινή αρχιτεκτονική, την διακόσμηση αλλά και το σχέδιο, είναι ο μινιμαλισμός.
Σαν όρος η λέξη "μινιμαλισμός" περιγράφει μια κίνηση σε διάφορες τέχνες, κυρίως όμως στον χώρο των εικαστικών και της μουσικής. Στην ουσία περιγράφει ένα έργο από το οποίο έχει εκλείψει κάθε τι περιττό και υπάρχουν μέσα σε αυτό μόνο τα βασικά και αναγκαία στοιχεία. Παίρνει τη μορφή συγκεκριμένου κινήματος της τέχνης στην Δύση, την μεταπολεμική εποχή. Ανθίζει σε όλο τον δυτικό κόσμο κυρίως όμως στις αμερικανικές εικαστικές τέχνες την δεκαετία του 60 και του 70.
Πρωτοπόροι καλλιτέχνες, συνδεδεμένοι με το ρεύμα του μινιμαλισμού είναι μεταξύ άλλων και οι Donald Judd, Agnes Martin, Robert Morris, και Frank Stella.
Σαν κίνημα, βασίζεται στις συμβολιστικές πτυχές του μοντερνισμού και συχνά τοποθετείται σαν μια αντίδραση στον Abstract εξπρεσιονισμό και σαν μια γέφυρα πρός τον μεταμοντερνισμό.
glass reich la monte
Philip Glass, Steve Reich και LaMonte Young, από τους πρωτοπότους του μινιμαλισμού στην μουσική
Ο όρος έχει διευρυνθεί ώστε να περιλάβει και μουσικά είδη τα οποία χαρακτηρίζονται απο μιά "επανάληψη της επανάληψης" όπως συνθέσεις των: Steve Reich, LaMonte Young, Philip Glass, John Adams, και Terry Riley.
Ο "μινιμαλισμός" σαν όρος έχει χρησιμοποιηθεί και καταχρηστικά για να περιγράψει οτιδήπτε γυμνό, οτιδήποτε έχει μόνο τα βασικά.
Χρησιμοποιήθηκε επίσης για να περιγράψει τα έργα και τα κείμενα του Samuel Beckett, τα φίλμ του Robert Bresson, το διηγήματα του Raymond Carver, ακόμα και τα μοναδικά σχέδια αυτοκινήτων του Colin Chapman.
bekket bresson carver

Samuel Beckett, Robert Bresson και Raymond Carver υπήρξαν από τους πρωτοπότους του μινιμαλισμού στηον λόγο και τον κινηματογράφο


Σε ότι αφορά το σχέδιο, την αρχιτεκτονική και την διακόσμηση ο όρος χρησιμοιείται επίσης για να περιγράψει οτιδήποτε έχει κρατηθεί στα βασικά,δηλαδη εκείνα τα έργα που δεν τα επιβαρύνουν περιττά στοιχεία, αλλά αντίθετα συγκροτούνται μόνο από τα χρήσιμα. Το μινιμαλιστικό σχέδιο είναι βαθειά επηρρεασμένο από το παραδοσιακό Ιαπωνικό σχέδιο και την αρχιτεκτονική. Πιό παλιά κινήματα όπως το Ολλανδικό De Stijl απετέλεσαν σημεία αναφοράς. Το κίνημα αυτό διεύρυνε το πεδίο εφαρμογής της οργάνωσης πολύ απλών στοιχείων (γραμμών και επιπέδων) με συγκεκριμένους τρόπους.
Ο αρχιτέκτονας Ludwig Mies van der Rohe υιοθέτησε το σλόγκαν "less is more" (το λιγώτερο είναι περισσότερο ή πιό απλά ουκ εν τω πολλώ το ευ) για να περιγράψει την αισθητική τακτική της τοποθέτησης των πολυάριθμων αναγκαίων στοιχείων ενός οικοδομήματος με τέτοιο τρόπο ώστε να δίνεται η εντύπωση της μοναδικής απλότητας. Πέτυχε τον στόχο του χρησιμοποιώντας στοιχεία σε πολλαπλούς ρόλους, πχ το να είναι το πάτωμα και πηγή θέρμανσης ή ακόμα κατασκευάζοντας ένα τεράστιο χώρο με τζάκι μέσα στον οποίο υπήρχε και το μπάνιο κλπ. fuller
Buckminster Fuller, και "doing more with less"


Ο σχεδιαστής Buckminster Fuller υιοθέτησε τον στόχο των μηχανικών "doing more with less" (να επιτυγχάνονται περισσότερα με λιγώτερα), αλλά ασχολήθηκε περισσότερο με την μηχανική παρά με το ίδιο το σχέδιο.

Dieter Rams
Dieter Rams και "Less but better" Μια αντίστοιχη προσέγγιση ήταν και αυτή του Dieter Rams' Το Σλόγκαν του "Less but better" (πιό λίγο και πιό καλό) ήταν μια μετατροπή του "less is more".
Η ομορφιά μιας κατασκευής αξιοποιεί επίσης και άλλα στοιχεία όπως την σχέση της και το παιχνίδι με το φώς, την χρήση απλών και κατανοητών γεωμετρικών περιγραμμάτων, την χρησιμοποίηση ενός βασικού σχήματος, ή μιας ομάδας τέτοιων, για το σύνολο του έργου, την αξιοποίηση όμορφων και μη κραυγαλέων χρωμάτων και την εφαρμογή φυσικών υφών και χρωμάτων σε καθαρά και λεπτά τελειώματα. Επιπλέον χρησιμοποιεί πολλές φορές και το φυσικό χρώμα και σχέδιο φυσικών υλικών (όπως πέτρα ή ξύλο), πολλές φορές σε μεταξύ τους συνδυασμούς. Μπορεί επίσης να χρησιμοποεί και την χρωματική ισορροπία και την αντίθεση μεταξύ των χρωμάτων διαφορετικών επιφανειών για να βελτιώσει την εικόνα του έργου.
Μια μινιμαλιστική κατασκευή συνήθως χαρακτηρίζεται από αξεσουάρ της βιομηχανικής ή και της διαστημικής εποχής (λάμπες, κουζίνες, σκάλες, ηλεκτρονικά κλπ), απλά, αδρά και ίσια στοιχεία (τοίχοι, σκάλες) που μοιάζουν να έχουν φτιαχτεί από μηχανές, επίπεδες ή σχεδόν επίπεδες στέγες, ευχάριστους χώρους και μεγάλα παράθυρα. Όλα τα παραπάνω μαζί με την επιστημονική φαντασία φαίνεται ότι συνέβαλαν στην μελλοντολογική αρχιτεκτονική του τέλους του 20ου αιώνα και στην σύγχρονη διακόσμηση.
Η μινιμαλιστική αρχιτεκτονική η οποία θεωρεί εν πολλοίς τους εσωτερικούς τοίχους άχρηστους, μπορεί να συνέβαλε στην τελική επιβολή του σχεδίου της ανοικτής κουζίνας που συνέχεται με το καθιστικό.
Στον αρχιτεκτονικό μινιμαλισμό δίνεται ιδαίτερη προσοχή στην σύνδεση τέλειων επιπέδων, στον κομψό φωτισμό και στην προσεκτική χρήση των κενών χώρων που προκύπτουν από την έλλειψη τρισδιάστατων στοιχείων στον σχεδιασμό.
Οι πολύ όμορφες και εντυπωσιακές μινιμαλιστικές κατασκευές μπορεί να μην είναι ακριβώς μινιμαλιστικές καθώς χρησιμοποιούν πανάκριβα υλικά, μεθόδους και φινιρίσματα και αναπτύσσονται σε μεγάλα εμβαδά. Αυτές οι κατασκευές αντιβαίνουν στον βασικό όρο του μινιμαλισμού "less is more".
Άξιο προσοχής είναι επίσης το γεγονός της εφαρμογής ενός τεράστιου "μινιμαλισμού" σε μια χώρα που έχει τον δικό της εφαρμοσμένο και δοκιμασμένο μινιμαλισμό τόσο στο επίπεδο του συμβολισμού (πχ κυκλαδικά ειδώλια), της αρχιτεκτονικής (όλα τα σπίτια των χωριών στην ηπειρωτική και νησιωτική χώρα), της μουσικής (μετρική εμμονή, επαναλήψεις θεμάτων κλπ) της ζωγραφικής, της διακοσμητικής, του επιγραμματικού λόγου κλπ κλπ.
Η αναγκαστική μίξη του κινήματος του μινιμαλισμού (όπως αυτό γίνεται εδώ κατανοητό) με τον τοπικό μινιμαλισμό και τον καταναλωτικό μαξιμαλισμό της εποχής διαμορφώνει ένα νέο είδος τοπικού σχεδίου και αρχιτεκτονικής που απαντάται σε ενδιαφέρουσες αρνητικά ή θετικά νέες κατασκευές.

Πηγές εικόνων του άρθρου:
http://www.metroactive.com/papers/sonoma/11.17.04/glass-0447.html
http://worldtv.com/pages/wp-content/uploads/2008/10/steve-reich_47927_full.jpg
http://otherminds.org/images/GIFS1/Lamonte3.gif
http://somewhispers.files.wordpress.com/2009/04/samuel-beckett.jpg
http://cappuccinosocialist.files.wordpress.com/2009/07/bresson1.jpg
http://www-english.tamu.edu/pers/fac/myers/carver.jpg
http://www.lotusespritturbo.com/Colin_Chapman
http://www.arthistoryguide.com/images/93.jpg (de stijl)
http://66.230.220.70/images/post/extremeclassics/03wa.jpg (Ludwig Mies van der Rohe)
http://arttattler.com/Images/NorthAmerica/NewYork/Whitney/
http://byamt.files.wordpress.com/2009/03/dieter-rams2.jpg (Dieter Rams)
Πολλές από τις πληροφορίες του άρθρου στηρίχτηκαν στην Wikipedia και sε άλλες πηγές του internet. Οι εικόνες της Φολεγάνδρου και της Ρόδου ανήκουν στην Όμορφη Πόλη.